ملاک علم نافع در دانشگاه اسلامی بر اساس قرآن و احادیث
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: هدف از نوشتار پیش رو دستیابی به ملاکی برای شناسایی علم نافع از دیدگاه قرآن و روایات است. در این راستا تعاریف موجود برای علم و اشارات دینی به مفهوم علم نافع و نظرات برخی صاحبنظران بررسی و جمع بندی می شود. روش: روش مقاله تحلیل اسنادی می باشد. یافته ها: به دنبال تعریف علم در احادیث اسلامی به مفهوم حقیقت علم می رسیم که بنا بر روایات از علم نافع تفکیک پذیر نیست. حقیقت علم که از آن به جوهر علم و نور دانش نیز تعبیر می شود، نوری است که انسان در پرتو آن به ایمان و سعادت می رسد. در ادامه علم نافع و ویژگی های آن و علم غیر نافع و مضرات آن را با استفاده از منابع دینی بررسی می کنیم و پس از آن به بررسی ملاک تشخیص علم نافع می پردازیم. در رهیابی به ملاک تشخیص علم نافع، پنج ملاک قابل بررسی است: ملاک هایی در داخل علم که می تواند مبادی علم، روش آن، موضوع یا غایت آن باشد و ملاک های خارج از علم که در حقیقت شرایط و قیودی است که با علم همراه می شود. نتیجه گیری: با توجه به احادیثی که از ائمه (ع) در باره علم نافع نقل شده است و نظریات مختلفی که در این موضوع ارائه شده و با توجه به تمایز دقیق بین هدف و فایده، به این جمع بندی می رسیم که علمی نافع است که لااقل فایده دینی داشته باشد. و منظور از فایده دینی با توجه به تعریف ما از علم نافع رسیدن به حقیقت و گوهر دانش که همان نور علم است می باشد.
منابع مشابه
بررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث
چکیده با مروری اجمالی در معجزات پیامبران درمییابیم که معجزة هر پیامبری دو وجه شاخص و ممتاز دارد که عبارتند از: وجه امتیاز حسّی و وجه امتیاز عقلی. به عنوان مثال، اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع)، بیرون آمدن ناقة حضرت صالح از سینة کوه، شفای مریضان به دست حضرت عیسی(ع) و نظیر اینها را میتوان از مصادیق معجزات حسّی برشمرد. امّا آن بخش ازگفتار انبیاء و کردار منبعث از این گفتار که به تصریح ایشان، وحی و سخن خ...
متن کاملسخن سردبیر: علم نافع
نفع و نفعطلبی از ویژگیهای انسان است؛ زیرا وی موجودی نیازمند است و برای رفع نیازهای خود باید بکوشد. رفع نیاز به نوعی ایجاد شعف و لذت میکند و عدم توجه به رفع آن او را ناراحت و مکدر میسازد. از این رو آنچه به شادی و شعف در زندگی انسان بینجامد در اغلب موارد مفید و بر عکس آنچه او را ناخوش آید غیرمفید تلقی میشود. نیازهای اولیه و ذاتی انسان مشخص است اما وقتی از آن فراتر میرود و یا رفع نیاز با تنو...
متن کاملبررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث
چکیده با مروری اجمالی در معجزات پیامبران درمی یابیم که معجزة هر پیامبری دو وجه شاخص و ممتاز دارد که عبارتند از: وجه امتیاز حسّی و وجه امتیاز عقلی. به عنوان مثال، اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع)، بیرون آمدن ناقة حضرت صالح از سینة کوه، شفای مریضان به دست حضرت عیسی(ع) و نظیر اینها را می توان از مصادیق معجزات حسّی برشمرد. امّا آن بخش ازگفتار انبیاء و کردار منبعث از این گفتار که به تصریح ایشان، وحی و سخن ...
متن کاملعلم نافع و هویت ساز
جامعه هویتی معرفتی و علمی دارد و هویت واحد اجتماعی از طریق وحدت هویت معرفتی آن تأمین می.شود. در این مقاله وحدت و هویت دانش تجربی به وحدت و هویت فلسفه.ای بازمی.گردد که دانش تجربی با استفادهٴ از آن سازمان می.یابد و از طریق تقسیم فلسفه به دو نوع دینی و سکولار دو نوع دانش و به تبع آن دو نوع هویت ترسیم می.شود. مقاله خصوصیات دانش دینی و اسلامی را بیان می.کند.
متن کاملسخن سردبیر: علم نافع
نفع و نفعطلبی از ویژگی های انسان است؛ زیرا وی موجودی نیازمند است و برای رفع نیازهای خود باید بکوشد. رفع نیاز به نوعی ایجاد شعف و لذت می کند و عدم توجه به رفع آن او را ناراحت و مکدر می سازد. از این رو آنچه به شادی و شعف در زندگی انسان بینجامد در اغلب موارد مفید و بر عکس آنچه او را ناخوش آید غیرمفید تلقی می شود. نیازهای اولیه و ذاتی انسان مشخص است اما وقتی از آن فراتر می رود و یا رفع نیاز با تنو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 51
صفحات 231- 250
تاریخ انتشار 2012-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023